Abu Talib adalah salah seorang daripada
bapa saudara junjungan kita Nabi s.a.w dan kisah tentangnya bersama
Nabi s.a.w. sering dimomokkan semenjak bangku sekolah lagi. Namun apakah
semua kisah yang dihebahkan itu benar menurut sumber sahih seperti
al-Quran dan hadits atau adakah percanggahan yang menunjukkan ia adalah
sebaliknya.
Artikel
ringkas ini sedikit sebanyak mengajak kita sejenak berfikir dan
merenung kembali kisah-kisah yang pernah kita dengari dengan
pertimbangan neraca al-Quran dan hadits Nabi s.a.w.
Antara
perkara yang telah diperbahaskan para alim ulamak adalah berkenaan
kematian Abu Talib samada dalam Islam atau dalam kafir. Di sini ada
beberapa hadits berkenaan saat kematian Abu Talib yang telah
diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya:
[١٣٢] ٣٩)٢٤ –(و
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ أَخْبَرَنَا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ قَالَ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ
أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ لَمَّا
حَضَرَتْ أَبَا طَالِبٍ الْوَفَاةُ جَاءَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدَ عِنْدَهُ أَبَا جَهْلٍ وَعَبْدَ
اللَّهِ بْنَ أَبِي أُمَيَّةَ بْنِ الْمُغِيرَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا عَمِّ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ كَلِمَةً أَشْهَدُ لَكَ بِهَا عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ
وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي أُمَيَّةَ يَا أَبَا طَالِبٍ أَتَرْغَبُ عَنْ
مِلَّةِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَلَمْ يَزَلْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْرِضُهَا عَلَيْهِ وَيُعِيدُ لَهُ تِلْكَ
الْمَقَالَةَ حَتَّى قَالَ أَبُو طَالِبٍ آخِرَ مَا كَلَّمَهُمْ هُوَ عَلَى
مِلَّةِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَأَبَى أَنْ يَقُولَ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَا
وَاللَّهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ مَا لَمْ أُنْهَ عَنْكَ فَأَنْزَلَ
اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ {
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا
لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ
لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ } وَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِي أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }
Dan Harmalah bin Yahya al-Tamimi telah
meriwayatkan kepada saya, katanya: ‘Abdullah bin Wahb telah
menceritakan kepada kami, katanya: Yunus telah menceritakan kepada saya
daripada Ibnu Syihab, beliau berkata: Sa`id bin al-Musayyab telah
menceritakan kepada saya daripada ayahnya, beliau berkata: “Bila Abu
Talib hampir mati[1]
maka Rasulullah s.a.w. pun pergi kepadanya. Didapati ada bersamanya Abu
Jahal dan ‘Abdullah bin Abi Umayyah bin al-Mughirah lalu Rasulullah
s.a.w. pun berkata: “Wahai pakcik! Katakan لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
satu ucapan yang aku akan menjadi saksi untuk engkau dengannya di sisi
Allah.” Abu Jahal bin dan ‘Abdullah bin Abi Umayyah berkata: “Wahai Abu
Talib! Adakah engkau sudah benci kepada agama ‘Abd al-Muttolib?”
Begitulah Rasulullah s.a.w. terus mengemukakan kalimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
kepadanya dan dia pula mengulangi ucapan tadi sehingga Abu Talib
berkata di akhir ucapannya ialah dia berada di atas agama `Abd
al-Muttolib lalu Rasulullah s.a.w. pun berkata: “Sesungguhnya demi
Allah! Aku akan meminta ampun untuk engkau selagi aku tidak dilarang
daripadanya.” Selepas itu Allah s.w.t menurunkan ayat:
{
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا
لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ
لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ }
(Maksudnya: Tidaklah dibenarkan[2]
bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang
musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi
mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka[3] )
Dan Allah s.w.t menurunkan berkenaan Abu Talib, Allah mengatakan kepada Rasulullah s.a.w
{ إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }
(Maksudnya:
Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah
petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam),
tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada
sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan
Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan
untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)[4])
Ayat
ini menjadi dalil bahawa Abu Talib termasuk dalam kalangan mereka yang
baik dan dikasihi oleh Nabi s.a.w. namun ia bukan sepertimana dakwaan
Syiah yang mengatakan beliau mati di dalam Islam kerana keadilan Tuhan
tidak akan membiarkan seorang yang amat baik sepertinya mati dalam
kekufuran. Begitu juga dengan dakwaan yang mengatakan Nabi s.a.w. pernah
berlindung di Syi`bi (lembah) Abi Talib sedangkan dalam riwayat yang
lebih sahih menyebutkan ia bukanlah Syi`bi Abi Talib bahkan Syi`bi Bani
Hasyim kerana maklum bahawa Abu Talib bukanlah seorang yang kaya.
Dengan
sebab itu apabila Nabi s.a.w. sudah boleh berdikari baginda berbincang
dengan `Abbas tentang kesusahan Abu Talib yang mempunyai ramai
tanggungan di samping kecacatannya sebagai seorang yang tempang. Maka
dengan sebab itu dia tidak boleh pergi jauh untuk berniaga. Antara
riwayat lain yang dikaitkan dengannya bahawa beliau pernah membawa Nabi
ke Syam dan kemudiannya bertemu dengan Buhaira di tengah perjalanan.
Riwayat ini juga termasuk dalam riwayat –riwayat yang tidak sahih.
T
imbul khilaf berhubung kematian Abu Talib, adakah beliau mati dalam keadaan beriman atau sebaliknya?
i. Ada
pendapat yang mengatakan Abu Talib mati dalam keadaan beriman kerana
ada riwayat menunjukkan ketika beliau sudah hampir dengan mati maka
Abbas (yang ketika itu masih belum memeluk Islam) melihat Abu Talib
menggerak-gerakkan bibirnya lalu beliau meletakkan telinganya hampir
dengan mulut Abu Talib dan beliau mendengar Abu Talib mengucap. Abbas
pun memberitahu Nabi s.a.w: “Aku dengar dia ucapkan apa yang engkau
suruh dia ucapkan.”
ii. Beliau mati dalam keadaan kafir berdasarkan riwayat ini dan riwayat yang menyebutkan menyebutkan
bahawa Abu Talib berkata kepada Nabi s.a.w: “Kalaulah tidak kerana aku
takut orang-orang Quraisy akan mencela aku, nanti mereka akan kata:
Hanya mendorongnya mengucap itu kerana kegelisahannya hendak mati
nescaya aku sejukkan mata engkau”.
Yang
betul adalah Abu Talib mati dalam keadaan kafir. Dalilnya berdasarkan
riwayat Bukhari yang juga terdapat dalam kitab-kitab lain ada disebutkan
bahawa ada ‘Abbas, Abu Sa`id dan orang-orang lain bertanya kepada Nabi
s.a.w. tentang ‘apakah faedah yang Abu Talib dapat atas kebaikannya
terhadap engkau?” Nabi s.a.w. menjawab: “Nerakanya setakat buku lalinya.
Kalau tidak kerana aku maka ia pasti lebih berat. Setakat buku lali itu
pun sudah menggelegak otaknya.” Ini menunjukkan beliau mati dalam
keadaan kafir. Riwayat yang menunjukkan Abu Talib mati dalam keadaan
kafir riwayat Bukhari dan Muslim manakala riwayat yang menunjukkan dia
mati dalam Islam adalah riwayat Ibnu Ishaq selain itu riwayat tersebut adalah riwayat yang munqati`
[١٣٢] ٤٠ (..)- و
حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَا
أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ ح و حَدَّثَنَا
حَسَنٌ الْحُلْوَانِيُّ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَا حَدَّثَنَا
يَعْقُوبُ وَهُوَ ابْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي
عَنْ صَالِحٍ كِلَاهُمَا عَنْ الزُّهْرِيِّ بِهَذَا الْإِسْنَادِ مِثْلَهُ
غَيْرَ أَنَّ حَدِيثَ صَالِحٍ انْتَهَى عِنْدَ قَوْلِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ
عَزَّ وَجَلَّ فِيهِ وَلَمْ يَذْكُرْ الْآيَتَيْنِ وَقَالَ فِي حَدِيثِهِ
وَيَعُودَانِ فِي تِلْكَ الْمَقَالَةِ وَفِي حَدِيثِ مَعْمَرٍ مَكَانَ
هَذِهِ الْكَلِمَةِ فَلَمْ يَزَالَا بِهِ
Ishaq bin Ibrahim dan `Abd bin Humaid telah
meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: `Abd al-Razzaq telah
menceritakan kepada kami, katanya: Ma`mar telah menceritakan kepada kami
ح dan
Hasan al-Hulwani dan `Abd bin Humaid telah meriwayatkan kepada kami,
beliau berdua berkata: Ya`qub iaitu Ibnu Ibrahim bin Sa`ad telah
meriwayatkan kepada kami, beliau berkata: Ayahku telah meriwayatkan
kepada saya daripada Soleh, kedua-duanya meriwayatkan al-Zuhri dengan
isnad dan matan seperti hadits ini cuma hadits Soleh berhenti setakat
sabdanya فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِيهِ (maka
Allah Azza Wa Jalla menurunkan) ... tetapi dia tidak menyebutkan dua
ayat (al-Quran) tadi dan dia ada menyebutkan dalam haditsnya وَيَعُودَانِ فِي تِلْكَ الْمَقَالَةِ (mereka berdua mengulangi kata-kata itu) dan dalam hadits Ma`mar di tempat kalimah tadi فَلَمْ يَزَالَا بِهِ ‘mereka berdua terus berkata begitu’
[١٣٤] ٤١ (٢٥)- حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ قَالَا حَدَّثَنَا
مَرْوَانُ عَنْ يَزِيدَ وَهُوَ ابْنُ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَمِّهِ عِنْدَ
الْمَوْتِ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ لَكَ بِهَا يَوْمَ
الْقِيَامَةِ فَأَبَى فَأَنْزَلَ اللَّهُ { إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ } الْآيَةَ
Muhammad bin `Abbad dan Ibnu Abi Umar telah
meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Marwan telah
meriwayatkan kepada kami daripada Yazid iaitu Ibnu Kaisan daripada Abi
Hazim daripada Abi Hurairah, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. berkata
kepada bapa saudaranya ketika beliau hampir mati: “Ucapkanlah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ aku akan bersaksi untuk engkau dengan kalimah itu di hari kiamat nanti lalu Allah menurunkan { إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ }
[١٣٥] ٤٢ (..)- حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ مَيْمُونٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ الْأَشْجَعِيِّ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ :قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَمِّهِ قُلْ لَا
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ لَكَ بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَالَ
لَوْلَا أَنْ تُعَيِّرَنِي قُرَيْشٌ يَقُولُونَ إِنَّمَا حَمَلَهُ عَلَى
ذَلِكَ الْجَزَعُ لَأَقْرَرْتُ بِهَا عَيْنَكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ { إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ }
Muhammad bin Hatim bin Maimun telah
meriwayatkan kepada kami, katanya: Yahya bin Sa`id telah meriwayatkan
kepada kami, katanya: Yazid bin Kaisan telah meriwayatkan kepada kami
daripada Abi Hazim al-Asyja`iy daripada Abi Hurairah, beliau berkata:
“Rasulullah s.a.w. berkata kepada bapa saudaranya: “Ucapkanlah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
aku akan bersaksi untuk engkau dengan kalimah itu di hari kiamat
nanti.” Abu Talib berkata: “Kalaulah tidak kerana aku takut orang-orang
Quraisy akan mencela aku, nanti mereka akan kata: Hanya mendorongnya
mengucap itu kerana kegelisahannya hendak mati nescaya aku sejukkan mata
engkau[5], lalu Allah menurunkan { إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ }
Qarabah
النَّبِيُّ
أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ
وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى
أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا
Nabi
itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang-orang Yang beriman
daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu
mereka. dan orang-orang Yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya
lebih berhak (mewarisi) akan setengahnya Yang lain - menurut (hukum)
Kitab Allah - daripada orang-orang Yang beriman dan orang-orang
Muhajirin (yang bukan kerabatnya), kecuali kalau kamu hendak berbuat
baik kepada sahabat-sahabat karib kamu. hukum Yang demikian itu adalah
tertulis Dalam Kitab Allah. – [Al-Ahzab:6]
Ini
adalah dalil yang menunjukkan bahawa Nabi itu dekat dengan orang mukmin
dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu orang
mukmin. Nisbah yang ditunjukkan adalah begitu rapat bukannya
keturunannya sahaja bahkan orang-orang mukmin saemuanya.
Segolongan
orang yang mendakwa mereka adalah keturunan dan keluarga Nabi s.a.w.
bahkan segelintir dari mereka menganggap mulia lebih dari orang lain
padahal tidaklah yang menjadikan seorang itu mulia dan dekat dengan Nabi
s.a.w. melainkan iman dan taqwa seseorang itu.
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
Dan
Demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia
mengetahui apa Yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami
lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, [Surah Qaf : 16]
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلَكِنْ لَا تُبْصِرُونَ
Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat, [Surah al-Waqi`ah : 85]
وَإِذَا
سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ
إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ
يَرْشُدُونَ
Dan
apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu
kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada
mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa
kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi
perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi
baik serta betul. [Al-Baqarah:186]
Ini
jelas menunjukkan Allah itu dekat dengan kita dan apa yang perlu kita
adalah menadah tangan dan berdoa kepada-Nya. Kita tidak perlu
menyampaikan kepadanya melalu orang lain kerana Allah sendiri yang
menyuruh kita berdoa kepada-Nya. Sesungguhnya Dia amat dekat dengan
kita.
Allah itu dekat maka tidak usah dicari tidak
usah melalui perantaraan atau prosedure tertentu, birokrasi itu dan
ini. Semuanya tiada bahkan kita dekat dengannya sedekat-dengannya.
Sesiapa sahaja tidak terkecuali siapa pun. Apa yang perlu hanyalah
menuruti segala perintahnya dan beraqwa yang mana akhirnya kembali
kepada kita faedahnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar